نشانه های کمبود ویتامین از روی چهره !

 ویتامین ها عناصر کمیاب هستند که بدن برای انجام تعدادی از فعالیت های طبیعی به آنها نیاز دارد و باید از طریق غذا وارد بدن شود. اما علائم کمبود آنها چیست؟


صورت انسان، اولین عضوی از بدن است که نسبت به کمبودهای تغذیه ای در بدن هشدار می دهد. کمبود ویتامین در بدن علائم مختلفی دارد، گاهی خفیف گاهی خطرناک.

بر اساس اعلام دفتر آموزش سلامت و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، برای تشخیص این کمبودها باید به پزشک مراجعه کرد تا آزمایش خون به طور مرتب تجویز شود. با این حال، می توانید برخی از علائم کمبود ویتامین را با توجه به وضعیت صورت خود تشخیص دهید:

کمبود ویتامین C:

ویتامین C نقش مهمی در بدن دارد. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، زخم ها را سریع التیام می بخشد و سلامت استخوان ها را حفظ می کند. به گفته محققان، کمبود ویتامین D می تواند باعث خونریزی لثه شود. کندی بهبودی؛ موهای خشک و لکه های قرمز روی پوست از دیگر علائم کمبود ویتامین هستند. اگر علائم کمبود ویتامین C را دارید، میوه ها و سبزیجات سیب زمینیها، توت ها، فلفل، کلم بروکلی، مکمل های اسفناج و ویتامین C را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مصرف روزانه توصیه شده ویتامین C برای زنان 75 میلی گرم و برای مردان 90 میلی گرم است.

کمبود ید:

کمبود این ماده معدنی منجر به پف چشم و کم کاری تیروئید می شود. افراد مبتلا به کمبود ید ناخن های شکننده را تجربه می کنند و به راحتی دچار اضافه وزن می شوند. اگر این علائم را دارید، می توانید بیشتر زغال اخته، لوبیا سیاه، میگو، توت فرنگی و ماست بخورید.

کمبود امگا 3:

خشکی پوست به خصوص در فصل زمستان شایع است. اما اگر پوست شما خشک تر از حد معمول است، به این معنی است که اسیدهای چرب امگا 3 کافی دریافت نمی کنید. مصرف کم این اسیدهای چرب باعث افزایش چین و چروک صورت نیز می شود. منابع این اسیدهای چرب ماهی، دانه کتان، دانه چیا و گردو هستند.

کمبود آهن:

پوسته پوسته شدن لب ها یکی از علائم کمبود آهن است. علائم دیگر عبارتند از خستگی، سرماخوردگی مکرر و درد زبان. کمبود "ریبوفلاوین" نیز می تواند باعث خشکی لب ها شود. می توانید ریبوفلاوین را از ماهی سالمون، بروکلی، پنیر و بادام دریافت کنید. حبوبات، آجیل، اسفناج و مکمل های آهن نیز حاوی آهن هستند.

کمبود بیوتین یا ویتامین B7:

موهای خشک و نازک می تواند زنگ خطری برای کمبود این ویتامین باشد. به غیر از ریزش مو، یکی دیگر از علائم کمبود بیوتین، صورت متورم با توزیع غیر طبیعی چربی و قرمزی است. بر اساس برخی مطالعات، از بیوتین به عنوان یکی از مواد مغذی ضروری برای حفظ استحکام، بافت و ظاهر مو یاد شده است. منابع غذایی غنی از بیوتین عبارتند از: لوبیا، جگر، سبزیجات خاص، برگ چغندر، تخم مرغ آب پز و زرده تخم مرغ.

کمبود ویتامین B12:

کمبود این ویتامین در بین سبزیجات بسیار زیاد است. کمبود ویتامین B12 اغلب باعث تغییر رنگ و تغییر رنگ پوست می شود. علائم دیگر شامل خستگی، حالت تهوع، تنگی نفس و اسهال است. اگر می خواهید کمبود ویتامین B12 را درمان کنید، به دنبال ماهی، گوشت بدون چربی، پنیر، ماست و غلات کامل باشید. اگر از رژیم گیاهخواری پیروی می کنید، با مشورت پزشک از مکمل های ویتامین B12 استفاده کنید.

جدیدتر قدیمی تر