راسته که میگن خواب زن چپه؟ واقعیت یا خرافات؟

 خواب زن چپه؟! راز یه باور قدیمی

حتما شما هم تا به حال شنیده اید که می گویند "خواب زن چپ است!". اما این جمله به چه معناست؟ آیا واقعا خواب زن ها هیچ تعبیری ندارد و یا برعکس، خواب مردها همیشه درست و صادقه است؟

در این مقاله می خواهیم به این باور قدیمی بپردازیم و ببینیم که ریشه آن کجاست و آیا پایه و اساسی در علم و واقعیت دارد یا نه.

خواب زن چپه راسته

ریشه یابی یه باور

اولین سوالی که پیش می آید این است که این باور از کجا آمده است؟ به نظر می رسد که این جمله ریشه در فرهنگ مردسالارانه گذشته داشته باشد. در آن زمان، جایگاه زن در جامعه به طور قابل توجهی پایین تر از مرد بود و به نوعی، زن ها را موجوداتی عاقل و بالغ به حساب نمی آوردند.

از این رو، ممکن است این باور به وجود آمده باشد که خواب های زن ها نیز مانند خودشان، غیر قابل اعتماد و بی ارزش هستند.

نگاهی علمی به خواب

اما علم چه می گوید؟ آیا خواب زن ها واقعا چپ است؟

پاسخ علم به این سوال منفی است. هیچ پایه و اساسی علمی برای این باور وجود ندارد. در واقع، مطالعات علمی نشان داده است که هیچ تفاوتی بین خواب زن و مرد از نظر دقت و تعبیر وجود ندارد.

خواب ها، چه در زنان و چه در مردان، بازتابی از افکار، احساسات، تجربیات و ضمیر ناخودآگاه فرد هستند. تعبیر خواب نیز به عوامل مختلفی مانند فرهنگ، باورها و تجربیات شخصی بستگی دارد و نه به جنسیت فرد.

یه مثال جالب!

برای اینکه این موضوع را بهتر متوجه شویم، بیایید به یک مثال ساده توجه کنیم. فرض کنید که یک زن و یک مرد هر دو خواب یکسانی ببینند، مثلا خواب می بینند که در حال پرواز هستند.

با توجه به باور "خواب زن چپه است"، ممکن است تعبیر این خواب برای زن و مرد متفاوت باشد. مثلا برای زن ممکن است این خواب به معنای شکست و ناکامی باشد، اما برای مرد به معنای موفقیت و پیروزی.

اما علم می گوید که تعبیر این خواب برای هر دو نفر یکسان است. پرواز در خواب می تواند نمادی از آزادی، رهایی و بلندپروازی باشد.

خواب ظن چپه!

"ظن" به معنی توهم، گمان بردن و شک کردن و "خواب ظن" هم خوابی است که برمبنای توهم و شک و گمان شکل گرفته باشد. بسیاری از ما در طول روز با موضوعات گوناگون سرو کار داریم بنابراین بعد از اینکه میخوابیم، ممکن است خواب‌هایی را ببینیم که بی اعتبار و غیر قابل اعتبار باشد که به این نوع خواب‌ها، خواب ظن می گویند که ناشی از خوردن شام دیروقت قبل از خواب و همچنین ذهن آشفته و مشغول ما، و سرکار داشتن با موضوع حل نشده در طی روز است.

نتیجه گیری:

بنابراین، می توان گفت که باور "خواب زن چپه است" یک باور خرافی و بدون پایه و اساس علمی است. خواب ها، چه در زنان و چه در مردان، می توانند پیام های مهمی از ضمیر ناخودآگاه فرد داشته باشند و تعبیر آنها به جنسیت فرد بستگی ندارد.

پس اگر از این به بعد کسی به شما گفت که "خواب زن چپه است"، می توانید با لبخند به او بگویید که علم این باور را رد می کند و خواب ها هیچ ربطی به جنسیت فرد ندارند.

درست است که علم تفاوتی بین خواب زن و مرد قائل نیست، اما این به معنای نادیده گرفتن تفاوت های فردی نیست. هر کس تجربیات و باورهای منحصر به فرد خود را دارد که می تواند بر خواب های او تاثیر بگذارد.

بنابراین، اگر می خواهید خواب خود را تعبیر کنید، به جای اینکه به دنبال تعبیرهای کلی و عمومی باشید، بهتر است به ندای درونی خودتان گوش دهید و به دنبال معنا و مفهومی باشید که برای شما شخصا قابل فهم و تفسیر است.

جدیدتر قدیمی تر